078 673 70 60 mac@ricard.nl

Om uw product, dienst of evenement aan de man (of vrouw natuurlijk) te brengen wilt u een flyer verspreiden onder uw doelgroep. Maar hoe zorgt u er dan voor dat die ook echt ‘binnenkomt’? Dat mensen hem niet rechtstreeks in de papierbak gooien? Wij geven u 5 tips om van uw flyer een succes te maken.

  1. Aansprekende kopregel

Maak gebruik van een aansprekende kopregel. U mag hierin best veelbelovend en optimistisch met de werkelijkheid omgaan. Als u maar niet liegt! Want dat heeft men direct door. Voorbeeld: Haal meer omzet uit u business door.. en niet: verdien €10.000 meer door deze week nog…

  1. Triggerend beeld

Zorg ervoor dat u ook een triggerend beeld gebruikt. Het moet mensen nieuwsgierig maken en vragen oproepen. Of in ieder geval aantrekkelijk zijn. Dan heeft u de aandacht van de lezer.

  1. Call to action

Een zeer korte en belangrijke tekst: een call to action. Als mensen dit doen, dan bereikt u uw doel. Communiceer dan ook een call to action tekst waarin u mensen aanspoort tot actie. Koop nu, Bestel vóór.., Meld aan etc. Deze call to action werkt het beste als u hem in het gebiedende wijs communiceert i.c.m. een tijdsaanduiding. Dit geeft mensen het idee dat ze snel tot actie over moeten gaan.

  1. Zorg voor relevantie

Nou kunt u natuurlijk een waanzinnig mooi product/dienst aanbieden, maar als u doelgroep er niets aan heeft dan gaan ze niet over tot actie. Zij zullen tijdens het lezen altijd bedenken: ‘What’s in it for me’? Zorg ervoor dat u deze vraag dan ook beantwoordt in u flyer.

  1. Maak de actie meetbaar

Leuk! U heeft net tig flyers verspreid, maar nu? Hoe bepaald u of het succesvol is geweest? Om de respons te kunnen meten moet u iets toevoegen, waarmee u het effect kan meten. Dit kan goed samengaan met de call to action button. Leidt mensen bijv. naar een landingspagina waar zij zich kunnen inschrijven of een formulier kunnen invullen. Aan de hand van het aantal inschrijvingen kunt u dan bepalen hoeveel mensen er tot actie zijn overgegaan.

Daarbij is het goed om u te realiseren dat er een vaste kijkvolgorde bestaat hoe mensen uw boodschap lezen. Normaliter van rechtsboven naar links midden, naar links onder, naar rechtsonder. Dit gebeurt onbewust. Zo winnen beelden het van tekst en gaat vorm voor inhoud. Hou er bij het ontwerpen van uw flyer dan ook rekening mee dat de vormgeving erg belangrijk is. Wilt u dat mensen de tekst lezen? Zorg voor een goede verhouding tussen tekst en beeld.

Tot slot een laatste tip voor meer aandacht: zorg ervoor dat er een gesprek ontstaat rondom uw merk. Een manier om offline communicatie ook online effect te laten hebben: geef een hashtag mee die mensen in hun online interacties kunnen gebruiken.